sobota, 16 listopada 2013

Biszkopt rzucany :-)


Przepisów na biszkopt rzucany można znaleźć w sieci wiele i ten również pochodzi z internetu. Niestety, na chwilę obecną, nie jestem w stanie wskazać autora przepisu, ale bardzo dziękuję bo według mnie przepis jest super - zwłaszcza to rzucanie :-) 
Zanim odkryłam ten przepis, piekłam biszkopty według różnych receptur, najmniej opadał mi biszkopt z octem. Jednak nie był idealny. Stosunkowo niedawno odkryłam przepis na rzucanie biszkoptem. Początkowo, zapewne jak większość, podeszłam sceptycznie do tego pomysłu, ale postanowiłam spróbować. Pierwszy był w wersji z kakao i mimo upadku faktycznie nie opadł i był równiuteńki. Od tej pory nie robię innych.



Biszkopt z 5 jaj

Składniki:

5 jaj
3/4 szklanki cukru
2/3 szklanki mąki pszennej
1/3 mąki ziemniaczanej (dla wersji czekoladowej zamiast mąki należy dodać kakao)

Wykonanie:

Mąki zmieszać i przesiać. Białka oddzielić od żółtek i ubić sztywną pianę. Gdy po odwróceniu miski piana nie wypada, nadal ubijając dodawać małymi porcjami cukier. Masa powinna być puszysta i lśniąca. Nie przerywając ubijania dodawać po jednym żółtku. W tym momencie należy podjąć decyzję czy zmniejszamy obroty miksera na najmniejsze, czy decydujemy się na łyżkę. Ja najczęściej wybieram łyżkę i mieszam delikatnie dodając mąkę. Czasami jeśli widzę, że mąka się nie wymieszała zbyt dobrze, mieszam masę chwilkę mikserem na najniższych obrotach.
Teraz najważniejsze
Forma, w której będzie pieczony biszkopt powinna mieć wyłożone tylko dno, boków niczym nie smarować, ani nie wykładać papierem do pieczenia.
Przygotowaną masę należy przełożyć do formy i piec około 35-40 min. w temp. 160-170°C.

Gdy biszkopt jest upieczony wyjmujemy go z piekarnika i upuszczamy z wysokości około 50 cm - oczywiście w formie. Następnie wstawiamy ponownie do uchylonego  piekarnika i pozostawiamy do ostygnięcia.

Ostudzony, ewentualnie delikatnie ciepły wyjmujemy z piekarnika, odkrawamy od boków formy i wyjmujemy biszkopt. 
Ja odwracam biszkopt "do góry nogami" dla pewności, żeby był równy.

Do pieczenia biszkoptów najczęściej wybieram  tortownicę o średnicy 26 cm.
Proporcja z 5 jaj wystarcza mi tylko na dwa blaty, według mnie na trzy jest troszkę za niski, ale to oczywiście kwestia gustu.
Ponieważ moje torty mają trzy placki muszę dopiec jeszcze jeden taki z 3 jajek. 

Biszkopt z 3 jajek

Składniki:

3 jajka
75 g mąki pszennej
25 g mąki ziemniaczanej
100 g cukru

Wykonanie jak wyżej.

Czasami robię trzy biszkopty z trzech jajek, co prawda jest to sporo pracy, ale czasami warto. Placki są równe, nie trzeba ich kroić, szybko stygną i można je przekładać zaraz po wystygnięciu. Świeżo upieczony biszkopt z większej porcji będzie się kruszył przy krojeniu, uważam, że taki należy upiec dzień wcześniej.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz